Hållbarhet

Vår vision är att möjliggöra hållbara val för våra kunder och driva förändring genom hela värdekedjan. 

Vi fokuserar på

  • klimat och natur
  • värdekedjan
  • våra medarbetare
  • god styrning

VÅRA FOKUSOMRÅDEN

KLIMAT och NATUR

Att uppnå koldioxidneutralitet

  • Koldioxidneutralitet år 2025 och nollutsläpp i våra egna verksamheter och transporter senast 2030
  • Utmana våra leverantörer att sätta sina mål för minskning av CO₂-utsläpp
  • Vi minskar utsläppen från användningen av sålda produkter

Främja biologisk mångfald

  • Fortsätta vårt arbete med biologisk mångfald genom att skapa ett program för biologisk mångfald och sätta upp mål för dess påverkan

Främja cirkulär ekonomi

  • Hållbara förpackningar för alla våra egna märkesprodukter till 2025

GOD STYRNING

  • Åtagande till vår uppförandekod
  • Ersättning baserad på hållbarhetsprestationer
  • Stärka hållbarhetskompetenser
  • Använda data på ett ansvarsfullt och etiskt sätt som skapar värde

VÄRDEKEDJAN

Säkerställa ansvarstagande i leveranskedjan

  • Alla leverantörer från riskländer ska omfattas av revision för socialt ansvar
  • Utvidga revisioner till att omfatta klimat och miljöaspekter

Möjliggöra hållbara val för våra kunder

  • Öka andelen hållbara produkter i nettoförsäljningen
  • Göra hållbara val attraktiva genom urval, databaserade verktyg och kommunikation

VÅRA MEDARBETARE

Öka säkerheten och välbefinnandet för våra anställda

  • Stödja människors hälsa, välbefinnande och framgång
  • Slutmål: noll skador

Främja mångfald, inkludering och lika möjligheter för våra nuvarande och framtida anställda

  • Mångfalds- och inkluderingsprogram
  • Lika lön
  • Jämställdhet på alla nivåer i organisationen